FANDOM

Sieć LAN- (LAN- Local Area Network) jest to sieć wewnętrzna, np. w domu lub biurze, połączona przewodowo lub bezprzewodowo. Charakteryzuje się ona wyższym wskaźnikiem transferu danych więc za jej pomocą można w szybki sposób udostępniać pliki bez potrzeby przeciągania kabli lub biegania z pendrivem lub innym przenośnym nośnikiem pamięci. Pamiętajmy, że aby udostępniać pliki oba komputery muszą być uruchomione.

Grupa domowa / roboczaEdytuj

Windows pozwala na utworzenie grup domowych w których możemy szybko udostępniać pliki. Są jednak z nią często problemy w szczególności przesyłania plików pomiędzy komputerami z innymi wersjami systemu (np. Windows 7 a Windows XP). Minusem jest również brak możliwości przesyłu pomiędzy różnymi systemami (np. Windows a Linux). Grupę domową tworzymy:

Windows XP (grupa robocza)Edytuj

PPM na Mój komputer >> Właściwości >> Nazwa komputera >> Zmień >> Zaznaczamy Grupa robocza  >> nazywamy ją >> OK >> restart komputera.

Robimy to samo na wszystkich interesujących nas komputerach podając tą samą nazwę grupy roboczej. 

Windows 7 (grupa domowa)Edytuj

Start >> Panel sterowania >> Grupa domowa >> Utwórz grupę domową

Jeżeli chcemy dołączyć do grupy wchodzimy w Grupę domową i powinno nam wyszukać wcześniej utworzoną grupę. Podajemy hasło które wybraliśmy przy jej tworzeniu.

Na jednym z komputerów tworzymy grupę, a na reszcie dołączamy do niej wpisując hasło. Po dołączneniu możemy udostępniać i odczytywać udostępnione pliki:

Windows XPEdytuj

  • Udostępnianie- Klikamy PPM na interesujący nas folder >> Udostępnianie i zabezpieczenia >> zaznaczamy pole "Udostępnij ten folder" >> OK
  • Odczytywanie- Musimy otworzyć katalog z plikami które udostępnia nam inny komputer. Najlepiej zrobić to w następujący sposób: Wchodzimy w Mój komputer i z lewego menu z zakładki Moje miejsca sieciowe wybieramy interesującą nas grupę roboczą. Po prawej stronie ukażą nam się uczestnicy grupy. Po dwukrotnym kliknięciu LPM na jednego z nich ukażą nam się udostępnione pliki.

Windows 7Edytuj

  • Udostępnianie- Klikamy raz LPM na plik lub folder i z górnego menu wybieramy Udostępnij >> Grupie domowej - Odczyt/zapis lub odczyt, w zależności od tego czy chcemy aby ktoś mógł ingerować w ten folder lub plik. 
  • Odczytywanie- Musimy otworzyć katalog z plikami które udostępnia nam inny komputer. Najlepiej zrobić to w następujący sposób: Wchodzimy w Mój komputer i z lewego menu z zakładki Grupa domowa wybieramy interesujący nas komputer klikając na niego LPM. Po prawej stronie ukarzą się nam udostępnione pliki.

Net share CMD (udostępnianie zasobów)Edytuj

Innym sposobem na udostępnianie plików i folderów innym komputerom w sieci LAN jest net sharing. Aby z niego skorzystać uruchamiamy Wiersz poleceń i wydajemy odpowiednią komendę.

Składnia podstawowa:Edytuj

  • net share- Pozwala na sprawdzanie udostępnionych zasobów
  • net share nazwa=ścieżka - Tworzy lokalizację sieciową

Składnia dodatkowa:Edytuj

  • /GRANT:Nazwa_Urzytkownika,Full - Udostępnia folder tylko wybranemu urzytkownikowi i daje mu pełne prawa do niego.
  • /REMARK:"tekst" - Dodaje komentarz (Uwagę), 
  • /USERS:liczba Pozwala na udostępnianie zasobu ograniczonej ilości osób jednocześnie
  • /UNLIMITED - Pozwala na udostępnianie zasobu nieograniczonej ilości osób jednocześnie

Należy użyć jedno: /USERS lub /UNLIMITED.

Przykładowe komendy:Edytuj

net share muzyka=D:\muzyka /GRANT:Tomek,Full /REMARK:"Hip-hop" /USERS:1

Udostępniona muzyka będzie dostępna tylko dla urzytkownika Tomek, będzie zawierała uwagę "Hip-Hop" i będzie mogła go przeglądać tylko jedna osoba w tym samym czasie.

net share dysk_D=D:\

Zostanie udostępniony cały dysk D:\ bez żadnych ograniczeń.

Odczyt zasobów:Edytuj

Windows 7:

Mój komputer >> PPM na wolnym polu >> Dodaj lokalizację sieciową >> Dalej >> Wybierz niestandardową lokalizację sieciową >> Przeglądaj... >> Rozwijamy listę komputera który udostępnia folder lub plik a następnie nazwę zadeklarowaną przy wpisywaniu komendy net share. Po kolejnych wciśnieńciach przycisku Dalej powinien otworzyć nam się udostępniony folder, którego skrót znajdziemy w Mój Komputer.