FANDOM

4369a2574fe2d3002c1f1240494e1598

Płyta głównaEdytuj

To ona łączy wszystkie komponenty w całość i zapewnia komunikację między nimi. Najważniejsze, aby wszystkie części były z nią zgodne. Nie zapominajmy o obudowie w tym standardzie (ATX- prawościankowa / BTX- lewościankowa). Standard BTX miał wyprzeć ATX jednak próba się nie powiodła i wciąż ATX jest najpopularniejszym standardem. 

Wejścia na zasilacz mają 24 lub 20 pin, jednak zasilacz 20pin można podpiąć do obydwu (w przypadku 24, 4 piny zostają wolne).

ProcesorEdytuj

  1. Zgodność z płytą główną (takie informacje są zwykle zawarte w jej specyfikacji, musimy się dowiedzieć czy płyta go obsługuje).
  2. Zgodność z socketem (gniazdem procesora). Najczęściej spotykane typy, oraz najczęściej używane do nich procesory to:
    • Socket 462 (Socket A) - Athlon XP, Duron, Sempron
    • Socket 775 (Socket T) - Intel Dual Core
    • Socket 1156 (Socket H) - Intel Core i5, i7
    • Socket 1366 (Socket B) - Intel Core i7
    • Socket 2011 (Socket R) - Intel Core i7
  3. Zwróć uwagę na zegar procesora i jego częstotliwość. Są to najważniejsze kryteria przy odpowiednim doborze.

Karta graficznaEdytuj

  1. Pamiętajmy, aby płyta główna posiadała odpowiednie wejście na kartę graficzną. Złącza kart graficznych:
    •  AGP - stary typ, karty graficzne na tym wejsciu nie potrafią osiągać wysokich osiągów, chyba że za ogromne ceny
    • PCI-E - lub PCIE, PCI-Express. Zaawansowany port pozwalający na wysokie osiągi kart graficznych. Należy zwrócić uwagę na rodzaj złącza (najczęściej występujący to x16) oraz jego wersję (v1.0, v2.0, v3.0)
    • USB - służy jedynie jako tymczasowa karta, jest bardzo wolna ze względu na zasilanie i przesył danych przez  bardzo wolny w porównaniu do wewnętrznych kart port USB. Nie nadaje się do zaawansowanych operacji i gier.
    • Karty zintegowana (tak zwana integra) często występuje w procesorach, rzadziej w płytach głównych. Aby integra procesora działała, płyta główna musi obsługiwać taką opcję. Nie są one zwykle zaawansowane, wręcz prymitywne, używane jako zapasowe, choćby dlatego, że nie mają nawet swojego chłodzenia.
  2. Chłodzenie jest bardzo ważnym elementem karty graficznej, szczególnie dla zaawansowanych graczy. Wyróżniamy dwa typy chłodzenia- aktywne (zawierające ruchome elementy-wentylatorek) i pasywne (radiatory- przytwierdzone duże kawałki metalu odprowadzające ciepło). Istnieją również chłodzenia zawierające oba elementy. Każde z typów ma wady i zalety. Chłodzenie aktywne bez wątpienia najlepiej odprowadza ciepło, natomiast chłodzenie pasywne pracuje bezgłośnie. Za najlepsze uważane jest mieszane.

Wentylator procesora- coolerEdytuj

  1. Musi być zgodny z płytą główną i socketem procesora.
  2. Wymagana zgodność wtyczki zasilania na płycie głównej.
  3. Zawiera od 2 do 4 kabelków:
    • Czerwony- zasilanie
    • Czarny- masa
    • Żółty- sprawdza RPM (ilość obrotów na minutę, które możemy sprawdzić w komputerze)
    • Kolor ostatniego jest różnie dobierany. Odpowiada za regulację prędkości wentylatorka- PWM
  4. Radiator domyślny powinien wystarczyć, jednak bardziej wymagającymu urzytkownikowi zaleca się zamontowanie innego chłodzenia niż domyślne. Najlepszy radiator współgra z wymuszonym obiegiem i nie muli powietrza we wszystkie strony. 

ZasilaczEdytuj

Niektóre chińskie zasilacze mogą pociągnąć kilka lat, ale wiąże się to z ryzykiem uszkodzenia podzespołów. Zalecana jest więc inwestycja w markowe zasilacze (np z certyfkikatem 80 Plus) szczególnie jeśli planujemy podkręcać sprzęt. Stabilność napięć to podstawa.

RAMEdytuj

Pamięć operacyjna zapewnia stabilną pracę, w szczególności przy dużym obciążeniu. Tu liczy się rodzaj złącza , bo to on wpływa na szybkość przesyłu danych, taktowanie i oczywiście pojemność. Przy kupnie należy zwrócić uwagę jakie minimalne i maksymalne wielkości pamięci (Gb) oraz taktowanie (MHz) przyjmuje płyta główna.

Dysk twardyEdytuj

Jeśli chcemy zaoszczędzić należy wybrać HDD, jeśli zależy nam na cichym komputerze to SDD lub wyciszyć dysk HDD. Dyski SATA szybciej komunikują się z komputerem nijeżeli dyski obsługujące starsze taśmy ATA.